|
||||||||
De broers Willy en Cody Braun uit Bend in de Amerikaanse staat Oregon vormden in 1996 een nieuwe alternatieve countryrockformatie die ze bedachten met de mooie naam ‘Reckless Kelly’. Even daarna verhuisden ze samen naar Austin, Texas omdat ze ervan overtuigd waren dat ze van daaruit een mooiere muzikale loopbaan konden uitwerken. De samenstelling van hun groep is in de loop der jaren wel een aantal keren gewijzigd en wordt momenteel vervolledigd met gitarist Ryan Engleman, drummer Jay Nazz en bassist Joe Miller. In de herfst van 1997 verscheen het debuutalbum “Millican” van ‘Reckless Kelly’ die de groep een tournee opleverde aan de zijde van singer-songwriter Joe Ely die van begin af aan fan van de Braun-broers was. Acht albums later verscheen in de herfst van 2016 hun laatste plaat “Sunset Motel” waarvoor nu een opvolger op de markt zal verschijnen onder de titel “American Jackpot / American Girls”. Dat is een soort dubbel-cd met tien liedjes op de tracklijst van “American Girls” en evenveel songs op die van “American Jackpot”. De authenticiteit en de kwaliteit van het songschrijverswerk van ‘Reckless Kelly’ blijft ook nu weer probleemloos overeind in elk van deze twintig nummers. De country- en rootsrocksongs in Americana-stijl worden steeds gedragen door een aanstekelijke melodie en uitstekend zangwerk. Opvallend is ook het lijstje van gastmuzikanten waarop de namen van gitaristen Gary Clark Jr. en Charlie Sexton prijken, naast die van Shawn Sahm (zoon van Doug Sahm) die meespeelt op gitaar en ‘Vox Continental’-orgel op het nummer “Lost Inside The Groove” dat hierdoor helemaal iets van ‘Sir Douglas Quintet’ lijkt te zijn. Verder noteren we ook Gary Braun (een oom van de broers) op mondharmonica en hun beider vader Muzzie Braun die als leadzanger en harmony vocalist meedoet op enkele nummers. De songthematiek werd mooi opgesplitst tussen beide albums: “American Girls” gaat over relaties, de liefde en al zijn daaraan gerelateerde aspecten, terwijl “American Jackpot” handelt over de grote complexiteit van de Amerikaanse samenleving, het land en het landschap. De groep verrast niet echt meer met de nummers op deze twee platen maar de gekende oerdegelijkheid van hun songschrijven overheerst toch weer in alle twintig liedjes op deze dubbel-cd. Ook de zeer specifieke zangkwaliteiten van frontman Willy Braun behoeven geen verdere verduidelijking meer. Zullen we dan maar even overgaan tot een overzichtje van de beste tracks op “American Jackpot / American Girls” want dat dreigt een vrij lang lijstje van songtitels te worden. We beginnen al meteen bij de openingstrack “I Only See You With My Eyes Closed” van “American Girls”, gevolgd door de albumtiteltrack en het melodieuze “All Over Again (Break Up Blues)” met knap accordeonwerk. Daarna volgen twee countryballads met “Miss Marissa” en “Lonesome On My Own” dat u op de tweede audiovideo kunt beluisteren. Ook het op iets van Nick Lowe lijkende “Don’t Give Up On Love” en de romantische liefdesballad “My Home Is Where Your Heart Is" mogen hier elke dag minstens één keer op onze stereoinstallatie luid afgespeeld worden. Overschakelen dan maar naar “American Jackpot”, deel twee van deze uitstekende ‘Reckless Kelly’-dubbelaar. Daar vinden het patriotistische “North American Jackpot”, countryrockers “Mona”, “Company Of Kings” en “Thinkin’ Bout You All Night” dat u in een live-uitvoering op de eerste video kunt horen en ook “Another New Year’s Day”. Afgesloten wordt er met een muzikaal eerbetoon aan de ‘The Centennial State’ in het aan de Amerikaanse staat opgedragen nummer “Goodbye Colorado”. Het was al bij al toch al een hele tijd geleden dat we nog zo’n sterke plaat gehoord hebben van ‘Reckless Kelly’ maar “American Jackpot / American Girls” zal later zeker bij het allerbeste werk uit hun bijna 25-jarige carrière geklasseerd worden. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||